Tuesday, May 26, 2009 | By: Dleina

A Single Picture Can Tell Thousand Words


See how lucky we and our children are, so stop complaining about your works or insufficient education your child might be facing... 

(As usual-click at the pic for better view)
Jainal works in silver cooking pot factory. He is 11 years old. He has been working in this factory for three years. His work starts at 9 a.m. and ends at 6 p.m. For his work he gets 700 taka (10 USD) for a month. His parents are so poor that they can not afford to send him to school. According to the factory owner, the parents do not care for their children; they send their kids to work for money and allegedly don't feel sorry for these small kids. Dhaka 2008 


A young laborer making metal components at a factory. Dhaka . Bangladesh 


13-year-oldLiyakot Ali works in a silver cooking pot factory in Old Dhaka . The children work 10 hour days in hazardous conditions, for a weekly wage of 200 taka (3 USD). Dhaka . Bangladesh . June 2008 


A child on the side of the road attempts to sell roses to passing commuters in cars and buses. Dhaka . 


7-year-oldJasmine collects rubbish from a steaming rubbish heap on a cold winter morning. She earns money to support her family by scavenging for items on the Kajla rubbish dump. It is one of three landfill sites in a city of 12 million people. Around 5,000 tons of garbage are dumped here each day and more than 1,000 people work among the rubbish, sorting through the waste and collecting items to sell to retailers for recycling.


Children at a brick factory in Fatullah. For each 1,000 bricks they carry, they earn the equivalent of 0.9 USD. 


A young girl working in a brick crushing factory in Dhaka .


Children at a brick factory in Fatullah. For each 1,000 bricks they carry, they earn the equivalent of 0.9 USD. 


Hands of 8-year-old Munna while working in a rickshaw parts making factory. He works 10 hours a day and gets 8 USD for a month. Dhaka 2007. 


Ten-year-old Shaifur working in a door lock factory in Old Dhaka . Unlike his colleague, Shaifur works without a mask. 


Eight-year-old Munna works in a rickshaw factory. He earns about 500 taka (7 USD) a month, working 10 hours a day. When the production often stops due to lack of electricity, he has time to play. Dhaka 2007 


Children are compelled to work for long working hours with inadequate or no rest period. Moreover, they are paid with minimum wages and enjoy no job security. Many people prefer to employ young boys to maximize services for those minimum wages. Dhaka 2006. 


Thirteen-year-old Islam works in a silver cooking pot factory. He has been working at the factory for the last two years, in hazardous conditions, where it is common practice for the factory owners to take on children as unpaid apprentices, only providing them with two meals a day. 


17.5percent of children in the aged 5?5 are engaged in economic activities. Many of these children are engaged in various hazardous occupations in manufacturing factories. Dhaka 2006. 


Eight-year-old Razu works in a rickshaw factory. He earns about 500 taka (7 USD) a month, working 10 hours a day. When the production often stops due to lack of electricity, he has time to play.


Saturday, May 23, 2009 | By: Dleina
Sunday, May 17, 2009 | By: Dleina

Beautiful Surf Images By Clark Little


These beautiful images of waves were taken by Clark Little whom many consider the premier photographer of surf. He has dedicated his life to photographing waves and published a selection of the best images of his career. Below he captures magical moments 'inside the tube', as surfers say.

( Click at picture for better view )
Sun . glints off wave
 
Sand . in surf
 
Tubular . shining
 
Molten . liquid gold (this is my favourite!!!!)
 
White . tumultuous water

Splash . stunning shot
 
Red . mysterious shot
 
Break . wave crashes down
 
The See-Through Sea Shell

Wednesday, May 13, 2009 | By: Dleina

Kisah Penjual Tempe


Bagus kisah nih..bacalah. .sesungguhnya tiada kuasa lain yang dapat        
menandingi kekuasaan Allah s.w.t..amin                                                    
                                                                            
Ada sebuah kampung di pedalaman Tanah Jawa.. Disitu ada seorang perempuan tua yang sangat kuat beribadat. Pekerjaannya ialah membuat tempe dan menjualnya di pasar setiap hari. Ia merupakan satu-satunya sumber pendapatannya untuk menyara hidup. Tempe yang dijualnya merupakan tempe yang dibuatnya sendiri.
                                                                            
Pada suatu pagi, seperti biasa, ketika beliau sedang bersiap-siap untuk pergi menjual tempenya, tiba tiba dia tersedar yang tempenya yang diperbuat daripada kacang soya hari itu masih belum menjadi, separuh jadi. Kebiasaannya tempe beliau telah masak sebelum bertolak. Diperiksanya beberapa bungkusan yang lain. Ternyatalah kesemuanya belum masak lagi.                                              
                                                                            
Perempuan tua itu berasa amat sedih sebab tempe yang masih belum menjadi pastinya tidak akan laku dan tiadalah rezekinya pada hari itu. Dalam suasana hatinya yang sedih, dia yang memang kuat beribadah teringat akan firman Allah yang menyatakan bahawa Allah dapat melakukan perkara-perkara ajaib, bahawa bagiNya tiada yang mustahil. Lalu diapun mengangkat kedua tangannya sambil berdoa , "Ya Allah, aku memohon kepadaMu agar kacang soya ini menjadi tempe . Amin"                        
                                                                            
Begitulah doa ringkas yang dipanjatkan dengan sepenuh hatinya. Dia sangat yakin bahawa Allah pasti mengabulkan doanya. Dengan tenang perempuan tua itu menekan-nekan bungkusan bakal tempe dengan hujung jarinya dan dia pun membuka sikit bungkusan itu untuk menyaksikan keajaiban kacang soya itu menjadi tempe. Namun, dia termenung seketika sebab kacang tu masih tetap kacang soya.                                                              
Namun dia tidak putus asa, sebaliknya berfikir mungkin doanya kurang jelas didengar oleh Allah. Maka dia pun mengangkat kedua tangannya semula dan berdoa lagi. "Ya Allah, aku tahu bahawa tiada yang mustahil bagiMu. Bantu lah aku supaya hari ini aku dapat menjual tempe kerana inilah mata pencarianku. Aku mohon agar jadikanlah kacang soyaku ini kepada tempe, Amin".                                                                    
Dengan penuh harapan dan debaran dia pun sekali lagi membuka sedikit bungkusan tu. Apakah yang terjadi? Dia termangu dan hairan apabila tempenya masih tetap begitu!! Sementara itu hari pun semakin meninggi sudah tentu pasar sudah mula didatangi ramai orang. Dia tetap tidak kecewa atas doanya yang belum terkabul. Walaubagaimanapun kerana keyakinannya yg sangat tinggi dia bercadang untuk tetap pergi ke pasar membawa barang jualannya itu. Perempuan tua itu pun berserah pada Tuhan dan meneruskan pemergian ke pasar sambil berdoa dengan harapan apabila sampai di pasar kesemua tempenya akan masak.                              
                                                                            
Dia berfikir mungkin keajaiban Allah akan terjadi semasa perjalanannya ke pasar. Sebelum keluar dari rumah, dia sempat mengangkat kedua tangannya untuk berdoa. "Ya Allah, aku percaya, Engkau akan mengabulkan doaku. Sementara aku berjalan menuju ke pasar, Engkau kurniakanlah keajaiban ini buatku, jadikanlah tempe ini. Amin". Lalu dia pun berangkat. Di sepanjang perjalanan dia tetap tidak lupa membaca doa di dalam hatinya. Sesampai sahaja di pasar, segera dia meletakkan barang-barangnya. Hatinya betul-betul yakin yang tempenya sekarang mesti sudah menjadi. Dengan hati yg berdebar-debar dia pun membuka bakulnya dan menekan-nekan dengan jarinya setiap bungkusan tempe yang ada.                                  
                                                                            
Perlahan-lahan dia membuka sedikit daun pembungkusnya dan melihat isinya.  Apa yang terjadi? Tempenya masih belum menjadi!! Dia pun kaget seketika lalu menarik nafas dalam-dalam. Dalam hatinya sudah mula merasa sedikit kecewa dan putus asa kepada Allah kerana doanya tidak dikabulkan. Dia berasakan Tuhan tidak adil. Tuhan tidak kasihan padanya, inilah satu-satunya punca rezekinya, hasil jualan tempe . Dia akhirnya cuma duduk sahaja tanpa mempamerkan barang jualannya sebab dia berasakan bahawa tiada orang yang akan membeli tempe yang baru separuh menjadi. Sementara itu hari pun semakin petang dan pasar sudah mulai sepi, para pembeli sudah mula kurang.                                                
                                                                            
Dia meninjau-ninjau kawan-kawan sesama penjual tempe , tempe mereka sudah hampir habis. Dia tertunduk lesu seperti tidak sanggupn menghadapi kenyataan bahawa hari ini tiada hasil jualan yang boleh dibawa pulang. Namun jauh di sudut hatinya masih menaruh harapan terakhir kepada Allah, pasti Allah akan menolongnya. Walaupun dia tahu bahawa pada hari itu      
dia tidak akan dapat pendapatan langsung, namun dia tetap berdoa buat kali terakhir, "Ya Allah, berikanlah penyelesaian terbaik terhadap tempeku yang belum menjadi ini."                                                        
                                                                            
Tiba-tiba dia dikejutkan dengan teguran seorang wanita.                    
                                                                            
"Maaf ya, saya ingin bertanya, Makcik ada tak menjual tempe yang belum menjadi? Dari tadi saya sudah pusing keliling pasar ini untuk mencarinya tapi masih belum berjumpa lagi." Dia termenung dan terpinga-pinga seketika. Hatinya terkejut sebab sejak berpuluh tahun menjual tempe, tidak pernah seorang pun pelanggannya mencari tempe yang belum menjadi. Sebelum dia menjawab sapaan wanita di depannya itu, cepat-cepat dia berdoa di dalam hatinya"Ya Allah, saat ini aku tidak mahu tempe ini menjadi lagi. Biarlah tempe ini seperti semula, Amin".                    
                                                                            
Sebelum dia menjawab pertanyaan wanita itu, dia membuka sedikit daun      
penutup tempenya. Alangkah seronoknya dia, ternyata memang benar tempenya masih belum menjadi! Dia pun rasa gembira dalam hatinya dan bersyukur pada Allah. Wanita itu pun memborong habis kesemua tempenya yang belum menjadi itu. Sebelum wanita tu pergi, dia sempat bertanya wanita itu,      
"Mengapa hendak membeli tempe yang belum jadi?"                            
Wanita itu menerangkan bahawa anaknya yang kini berada di England teringin makan tempe dari desa. Memandangkan tempe itu akan dikirimkan ke England ,si ibu tadi kenalah membeli tempe yang belum jadi lagi supaya apabila sampai di England nanti akan menjadi tempe yang sempurna.          
Kalau dikirimkan tempe yang sudah menj adi, nanti di sana tempe itu sudah tidak elok lagi dan rasanya pun kurang sedap.                                    
                                                                            
Perempuan tua itu pun kehairanan dan berfikir rupa-rupanya doanya sudah pun dimakbulkan oleh Tuhan...                                              
                                                                            
Moral:                                                                    
                                                                            
Pertama: Kita sering memaksakan kehendak kita kepada Tuhan sewaktu        
berdoa, padahal sebenarnya Tuhan lebih mengetahui apa yang kita perlukan dan apa yang terbaik untuk diri kita.                            
                                                                            
Kedua: Sentiasalah berdoa dalam menjalani kehidupan seharian kita sebagai hambaNya yang lemah. Jangan sekali-kali berputus asa              
terhadap apa yang dipinta. Percayalah bahawa Tuhan akan mengabulkan doa kita            
sesuai dengan rancanganNya yang mungkin di luar jangkaan kita.                    
                                                                            
Ketiga : Tiada yang mustahil bagi Tuhan
        
Keempat : Kita sering ingin Allah memenuhi hak kita sedang kita tidak pernah mahu memenuhi hak Allah seperti menjaga SEMBAHYANG 5 WAKTU, menyegerakan solat, berkata-kata perkara yang berfaedah dan berpesan      
ke arah kebaikan...oleh itu, hantarlah kepada sahabat yang lain agar kebaikan boleh sama dikongsi. Mudah-mudahan Allah suka dengan apa          
yang kita buat( ",) ....                                                        
                                                               
Sunday, May 10, 2009 | By: Dleina

Balik Kampung!!!


Pada hari sabtu lepas (9/5/2009) ako cuti wesak (tu pun sehari jek memandangkan ari ahad kene keje wuaaa!!!) dapat la ako ke umah busu ako kat kuala selangor (dekat dgn sekinchan, parit 9 rasenyer..). Sampai kat sane tangan ako dah excited sgt nak ambik gambar sawah padi kat sane. Blum sempat kuar dari kete (tgh drive tu) sempat gak ako ambik gambar, heh (nasib baik kat cni kureng Datok2 pulisi).

Kat bawah nie ade beberape gamba yang sempat ako rakamkan kat sane (rugi korang tak ikut ako). Tapi gambar biase jek sbb ambik guna hp..... Lagi pun ako x pro la bab2 ambik gamba nie.

Nie dalam kete, tgh drive tue, nasib baik x masuk sawah... Byk gak gamba dlm kete yg ako ambik tp byk gak ako rejek sbb terambik gamba meter kete ako, dashboard, beg tgn, dsb... hehehe, maklumla bergegar!!!

Kebetulan ade awan columbus (name awan tu ako x sure, gamble jer la!) ako pun aper lg, terus jek snap! Tp kacau tul wayar letrik tu!

Ha, nie ako dah adjust skit... boleh la.... Luas btul sawah padi nie. Rase nak golek2 jek atas dier (mcm hindustan tue), tp kompem tersembam dalam lumpur...

Yg nie mak ako tolong ambikkan dari sit blakang kete, erm, pandai gak mak ako aim kan gambar sawah tue....

Tali air untuk sawah padi, cantik airnyer, tapi dalam giler dan berselut (kate busu ako).

Geram tul dgn kete nih! Biler mase lak dier lalu time ako snap. Berdesup jek.

Adik sedareku yang encem! (name nyer zakwan)

Korang tgk la background blakang tue, jgn tgk wayar letrik tue.

Nie pun mak ako yg snap. Ader pokok pinang nan sebatang, heh! (bukan pokok pinang tue, buat menyedapkan criter jek).

Terik btul matahari petang, gambar nie ako snap dlm kul 5 lebih gitu, sebenornyer nak nunggu matahari tue tanggelam skit... baru cantik.

Umah busu ako, bestnyer la klu dpt duduk kampung camnie...

Kat sebelah matahari tue umah burung hantu (Kat kampung busu ako mmg penduduk nyer sediakan umah burung hantu sbb nak tolong jage sawah dari geng2 RATATOUILE!!)

"Dah xder dah ulat gonggok tue mak!" Kate ako kepada mak ako...

Kebun bendi sebelah umah busu ako. Segar giler buahnyer sbb tanah kat sini totally subur.

Kuk,kuk,kuk.... Elloooo owl!!! (Kat blakang tue umah busu ako)

Sedang bincang isu2 pekebun masa kini, heh... xde la. Tgh kutip pucuk ubi dgn pucuk gajus, kat saner ako mkn sampai 3 kali sebab lauk kampung! (Abih la diet ako....)

Mase yg ditunggu2 sudah tiba... SubhanAllah... Maha suci Allah yang menciptakan langit dan bumi....

Sungai yang menampung sumer air yg masuk ke tali air sawah... Busu ako kate byk ikan keli afrika kat cni, ako dah plan utk next visit nak bwk set memancing ako... geram tgk ikan yang menyambar walaupun yg adik sedara ako baling kat sungai tue hanya la batu....

Mak yg x abih2 dgn ulat gonggok nyer....

Cantikkkan.....? (SubhanAllah)

Nie ader lg....

Sungai ini milikku!!!!

Lagi snap yang cantik....

Nie sungai tadi tue..

Pokok bunga mak sedara ako nyer mak mentua. (Korang paham ker?)

Nie gamba dekat...

Rasenyer nie la gamba yg terbaik ako dpt ambik...

Baik..... kang burung hantu tue makan ko....

erm...

Nie pun cantik.... (ader bakat tak ako jadik jurugambar pro?)

Awan nan biru.............

Nie gamba mase nak balik (dlm kul 9pm). Busu ako kate ade bulan, mulanya ako ingat biase la tp biler tgk bulan tue, mengambang penuh! Ape lg, satu lg snap la! Tp guna 'night' mode la, tak brape cantik snap nyer tp cukup utk membuatkan burung hantu kat situ merindukan bulan...... Lain kali leh ajak en.nazif kite g skali, leh ambik gambar yg kaw2 nyer.

Lepas tue terus kitorg bertolak balik. Dlm dekat kul 11.30pm gak kitorg smpi umah, itupun lepas ako drift dgn pengguna jln KL yg kerek2!

Itu saje la yg dapat ako criterkan kat cni, lain kali korang leh la ikut ako utk tgk sendri dgn mate korang segala kebesaran Allah s.w.t......

Just 4 u

All info 4 my visitors:

There was an error in this gadget